dilluns, 3 de maig de 2010

Els extrems no són tan diferents

La monotonia s’ha apoderat aquest matí de les portades de la gran majoria de diaris generalistes espanyols i catalans. Dos són els temes que monopolitzen la premsa d’avui, dilluns 3 de maig.



Primer, la notícia del dia és, sens dubte, l’acord de 110.000 milions d’euros que la UE i el FMI aportaran a Grècia per rescatar-la de la seva situació econòmica i financera. El País titula “La UE i el FMI aporten 110.000 milions per sostenir Grècia”, també dedica l’editorial al “salvavides per a Grècia” i Paul Krugman, Premi Nobel d’Economia 2008, fa un anàlisi sobre “la trampa de l’euro”.
El Periódico creu que és una “xifra astronòmica per al pla de rescat de Grècia”. I jo em pregunto: a partir de quina quantitat una xifra és astronòmica? Tenen alguna mena de paràmetre que així els ho permet qualificar? No serà que en aquest cas els d’El Periòdico s’han passat d’interpretatius?
El Mundo encara va més enllà i diu que “Grècia paga els seus deutes i enganys amb una dramàtica retallada social”. Més que un titular d’un diari seriós, a mi em recorda a un titular de premsa groga.
Per la seva banda, ABC titula en portada que “El rescat de Grècia costarà a Espanya 9.800 milions d’euros” sense deixar la seva filosofia d’escombrar cap a casa.
I a casa nostra, La Vanguardia titula així: “Grècia respira amb els milions de la UE i el FMI” davant el titular de l’Avui: “Grècia promet sacrificis per guanyar-se el rescat”. En què quedem? En que respira o en què se sacrifica?

En segon lloc, la imatge que en la gran majoria de casos acompanya aquests titulars és la d’un Times Square buit a causa d’un cotxe bomba que no va arribar a explotar. Ja n’hi va haver prou per sembrar el pànic.

Hi ha, però, dos diaris que, sense saber per què, no han destacat aquests temes en portada. Enlloc d’això, han apostat per remarcar dos temes clericals. Tenen alguna cosa a amagar? No ho sé, però és curiós que es tracti de dos diaris tan antagònics com són La Razón i Público. A veure si en el fons resultarà que els extrems no són tan diferents...
La Razón ha apostat per “Chacón suprimeix les misses en els actes militars oficials”, un titular que no té res a veure amb la resta. A l'inversa, Público fa el mateix, però a sobre juga amb les paraules: “El Valle de los Caídos se cae”.

En fi, simplement volia remarcar el fet d’aquests dos rotatius rebels que avui no han seguit la resta. Ara bé, ho han fet de forma justificada? Mentre que la gran majoria de diaris han seguit la llei de proximitat geogràfica (en referència a Grècia i la UE), aquests dos casos aïllats s’han deixat estar d’històries i simplement han seguit instintivament la seva línia ideològica. I ho han fet sense gaire encert.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada